KLART MAN BAJSAR PÅ SIG

Klart du bajsar på dig när du föder barn.
Precis DEN tanken - tänk om jag bajsar på mig när jag föder? Klart du gör. Det vore väl hemskt konstigt och krysta allt man kan utan att bajsa på sig. Pinsamt o jobbigt. Det pratar vi inte om. Jag försöker prata med alla "mina mammor"om det i en del av förlossningsförberedelsen. Oftast tycker dem det är skönt att jag tar upp det. Vissa blir högröda och vill inte prata om det. Du behöver inte säga nånting alls. Jag vill bara berätta. När värkarbetet drar igång brukar man tömma tarmen pga hormonpåslaget, så fiffigt att kroppen sköter det själv. Dessutom kan du be o få lavemang när du kommer till BB. Men ändå kommer det va så att det kanske både kommer gas o avföring under förlossningen. Allt eftersom bebisens huvud tränger längre ner trycker det mot ändtarmen och krystreflexen kommer automatiskt. Inget du kan hålla emot. Som om nån bryr sig om det kommer avföring samtidigt. Världens mest naturligaste grej. Alla gör det mer eller mindre. Barnmorskan bryr sig inte. Din partner kommer inte bry sig, eller ens märka det. Det finns kvinnor som "håller tillbaka" för att de inte vågar släppa efter. Vad händer då? Värkarbetet hämmas. Det gör mer ont. Tar längre tid. Våga släppa fram urkvinnan. Öppna upp dig. Andas. Slappna av. Bli tung i rumpan o hjälp kroppen att släppa fram, driva bebisen nedåt. Det sitter i huvudet. Att låta det ske så som det sker. Följ kroppen. Bli gorilla. Skit på dig om det så behövs. Det gör alla. Som föder barn. Så, då va det slut på skitsnacket för denna gången. Kraft åt kvinnor! Natti natti

Kommentera här: