PERIODISERING

...eller som jag säger- planera dit liv efter menscykeln. Det är inte alla kvinnor som känner variationerna under menscykeln, men nog känner de flesta av det. Genom att kartlägga var i cykeln du är kan du planera in aktiviteter, träning, viktiga möten etc. Låter det tråkigt? Till en början var jag också lite skeptisk. Jag tänkte att mencykeln inte skulle få styra mitt liv, men när det är ett faktum att den ändå gör det så kan jag ju lika bra anpassa mig, va schysst till mig själv o leva så optimalt jag kan. Dag 1-14 De allra flesta av oss har en menscykel mellan 21-35 dagar. Dag 1 är mensens första dag. De första 14 dagarna i cykeln är den så kallade tillväxtfasen, follikelfasen. Under denna period ökar östrogenhalten i kroppen. Ett ägg ska mogna o slemhinnan i livmodern ska växa sig tjock o frodig för att kunna ta emot ett ev befruktat ägg. Detta samspel mellan äggstockar, livmoder o hypofys påverkar resten av kroppen också. Och kom ihåg att det är inte bara ett o onödigt ont detta med hormoner. Dessa ser b la tilö att hålla skelettet starkt, skydda oss mot hjärt/kärlsjukdom, reglera ännesomsättning o hålla hud, hår o slemhinnor i trim. Under tillväxtfasen brukar vi tappa den vätska vi samlat på oss innan mens. Sötsuget minskar, vi känner oss starka, vi ÄR faktiskt starka under denna period. Studier har visat att vi lättare bygger muskler under denna period, så passa på o kör tungt om du vill, ös på. Samtidigt kan du ju då också vräka på ordentligt med mat, gärna proteinrik kost o du kan unna dig nåt gott. Sömnen brukar också funka bra här samtidigt är du inte lika känslig för sömnbrist o stress och du är stabilare i psyket. Se till att viktiga möten o prestationer hamnar under denna perioden när du klarar det som bäst! Dag 14-28 Vi har kommit fram till mitten av cykeln. Ägget mognar o lossnar. I samband med detta en tillfällig dipp i humör, vätskeanssmling i kroppen, huvudvärk o djup buksmärta för vissa av oss. Här kan det göra ont med för tunga lyft eller långa löp-pass om du har ont i magen. Dra ner lite på tempo dessa dagar. Satsa på lite mer uthållighetsträning o lägre intensitet. Sexlusten brukar blomma rejält runt ägglossning, passa på o njut av detta! Härliga sexdrömmar kan också dyka upp. Fiffigt att kroppen har lust just när den kan bli gravid också... För en del släpper inte PMS besvären efter ägglossningen utan håller i sig ända fram till mens. Andra kan få ett par dagar en vecka efter ägglossningen när man känner sig pigg o stark o orkar höja tempot lite igen. Veckan efter ägglossning (alltså tredje veckan i cykeln) brukar jag löpträna eller köra lite längre lågintensiva pass där jag svettas ordentligt men inte kör slut helt på mig själv. Så kommer veckan innan mens. För en del kvinnor, inklusive jag själv, är detta helvetesveckan med sömnbrist, vätskeansamling, migrän, ömma bröst, mensvörk, tårar o ilska o sötsug. Värk i kroppen. Hopplöshet o uppgivenhet. Min kropp skriker dra åt helvete, ge mig alkohol, pizza o choklad o jag pallar inte träna. Detta är INTE receptet! Rörelse är medicinen. Hoppa alkohol, dra ner på kaffet, undvik socker, ät mycket grönsaker o fisk, bär nötter o frön, kanske en ruta mörk choklad om du blir sugen men inget krängande. Satsa på långpromenader, frisk luft, yoga, lugn jogging eller nåt kul lite lättare gruppträningspass. Nu är det inte läge att pressa sig själv, ha en massa möten, middagar o fester inplanerade. Ät regelbundet o ät bra mat. Proritera dig sjäv, lugn o ro o sömn. En vinfylla här är rena ångestattacken så låt bli, det slår aldrig fel, jag hamnar i fosterställning. Allt är individuellt såklart. Detta passar för mig. Det finns forskning som bekräftar att upplägget kan funka, åtminstone vad gäller träningsbiten. Menscykel o hormoner påverkar oss mer än vi tror. Om vi anpassar oss o medvetandegör o kartlägger vårt liv så kan vi må bättre på sikt. Kraft o välmående åt allt kvinnfolk! / Yours Fittdr.

Kommentera här: